Friday, March 4, 2011

I wanna grow old with you

Khamis, 3 Mac 2011

Tidak mengerti apakah perasaan yang dialami ketika ini.. Semalam,, hati ini seperti dihenyak sepadu-padunya.. Mungkin terkejut dengan lafaz kata-katanya yang bererti perpisahan.. Minta untuk dipisahkan.. Aku mengerti,, bukan pintaan hatiku, atau pintaan hatinya untuk perpisahan ini.. Tetapi, kami HARUS berpisah.. Seiring dengan hembusan kata-kata itu, seiring itu juga air mataku gugur tanda menafikan perpisahan ini.. Saat berlalu semakin pantas,, begitu juga air mataku gugur tanpa mengendahkan masa.. terus gugur dan gugur tanpa henti.. Sehinggalah aku tertidur.. Tidur dalam keadaan yang tidak dirancang dan tidak bersedia.. Entah bantal ke mana, anak patung ke mana, selimut pun ke mana.. Yang pasti,, aku terjaga dek satu bunyi yang dikeluarkan dari telefon bimbitku.. Oh,, terima kasih Samsung Champ.. (model yang dibeli di negara asing, iaitu di rumah keduaku; INDIA.. lebih spesifik lagi,, di MANIPAL.. bukan sengaja menghabiskan duit penaja, (terima kasih MARA) membeli alat-alat elektronik sesuka hati,, tetapi Sony Ericsson F305 merajuk tidak semena-mena,, dan minta untuk bersara daripada berkhidmat denganku.. Aku harus redha,, perlu mencari penggantinya secepat mungkin.. bukan apa,, untuk memudahkan urusanku yang kini ia merupakan satu KEPERLUAN bagi setiap manusia di zaman ini..) [Oh,, begitu panjang selingan kali ini.. SEGALA KESULITAN HARAP DIMAAFI..]

Di skrin telefon bimbitku tertera..


1 New message


Pantas aku menekan butang 'View'

Oh,, aku baru sahaja menyumbangkan air mata kerananya.. Sekarang muncul pula mesej terbaru darinya.. Hanya bergantung kepada cahaya dari skrin telefon bimbitku, mataku terjegir untuk membaca kandungan mesej itu dalam kegelapan.. Kegelapan malam ditambah pula dengan kesempitan mata (mata menjadi sepet kerana terlalu banyak dan terlalu lama menangis..), menyukarkan fokus pada pembacaanku.. Aku membalas mesejnya sambil hati yang masih lagi dibaluti kesedihan... kepiluan... kesengsaraan dan keadaan yang belum bersedia lagi untuk berpisah dengannya.. Kemudian,, panggilan keluar dibuat,, aku meluahkan segala yang terbuku di hatiku.. Aku ingin dia memahami situasiku dan perasaanku.. Aku tidak mampu menahan kesengsaraan jiwaku, lalu berterusan menangis sambil menghembuskan kata-kata dari lubuk hatiku.. Begitu juga dengannya,, adakalanya terdiam, adakalanya bersuara.. Hal ini berterusan selama 2 jam.. Tepat jam 3.00 pagi,, perbualan kami terhenti.. Aku kira dia memahami perasaanku.. Ucapan selamat malam darinya menjadi dendangan buat kelenaan tidurku pada malam itu..


Jumaat, 4 Mac

Malam ini sekali lagi telingaku berdesing seperti mendengar berita yang tidak mahu didengar.. (hakikatnya,, berita ini enak didengar..) Berita itu adalah satu berita yang baik hakikatnya,, untuk pengukuhan zahiriah dan batiniahnya.. (batiniahku juga sebenarnya.. aku terfikir juga, adakah ini panggilanNya untuk aku dan dia, agar berjauhan dan mengurangkan kerinduan masing-masing.. supaya kerinduan kami berada pada tahap yang sewajarnya..) Tetapi mengapa harus aku rasa kesal dengan berita ini?? Kesal kerana rasa seperti dirinya begitu jauh denganku.. (Memang jauh pun.. kerana tempat yang bakal dia ziarah berada lebih jauh daripada tempat tinggalnya yang tersedia jauh.. dari barat Tanah Air ke selatan Tanah Air..) Mungkin jarak yang berjauhan ini juga menimbulkan rasa tidak selesa.. (atau cemburu??) Aku dapat merasakan dia meninggalkan aku,, buat satu jangka masa yang lama,, atau mungkin buat selama-lamanya..(seperti dialog Juliet pada Romeo, "Selamat tinggal Romeo..")

Huh,, aku mengeluh kecil.. Aku mematikan perbualan dengannya sebentar tadi.. Walaupun sakit untuk aku katakan, aku menguatkan jari-jemariku untuk berkeras MEMATIKAN perbualan ini.. Bukan diri aku sebenarnya jika tidak berhubung dengannya walau sesaat.. Namun,, aku tidak dapat menahan kepiluan hatiku.. Aku tidak mampu berpura-pura tidak berperasaan, atau berlagak seperti biasa tanpa kehadirannya,, tidak mampu aku lakonkan lagi perasaan 'AKU OK' itu.. Hakikatnya, aku terseksa bila berjauhan dengannya.. Mengetahui dirinya akan berjauhan denganku di rantau orang selama 2 hari,, memungkinkan selama itu juga aku tidak boleh berhubung dengannya.. Aku menangis lagi.. aku menangis.. dan menangis lagi.. Jawapannya pula seperti 'Saya OK', atau mungkin juga 'Saya cuba untuk OK'.. Reaksinya tidak sepertiku yang terlalu beremosi dalam setiap perkara, terutama sekali dalam perkara yang melibatkan dirinya.. Setiap sejam, dia akan cuba berhubung denganku.. Setiap kali itu juga aku cantas perbualan ini kerana tidak sanggup berhadapan dengan dirinya.. (berhadapan secara maya, melalui teknologi, melalui SMS maksudku..).. Mengapa aku tolak pelawaan berbual dengannya? Bukankah ini satu peluang untuk bersama dengannya?? Oh,, tidak sama sekali.. kerana perbualan dengannya hanya mengundang duka dan pedih pada hatiku.. Aku akan teringat kembali detik-detik kemesraan kami sebelum kata-kata perpisahan itu dilafazkan.. Aku akan teringat kemanisan wajahnya.. Aku akan teringat segala-alanya tentang dirinya.. Aku tidak sanggup menghadapinya.. Aku tidak sanggup.. Aku terpaksa mematikan juga perbualan ini secara kejam! Tanpa kerelaan hatiku....

Aku bertanya pada diri,, Adakah rindu yang berlebihan padanya menimbulkan perasaan yang tidak sewajarnya aku miliki seperti ini?

Mengapa setiap detik aku rasakan terlalu lama untuk ia berlalu?? Terlalu lama untuk aku nantikan tarikh itu,, tarikh di mana kami akan bertemu dan bersua-muka..

Maaf atas perlakuanku padamu.. Aku terlalu menyayangimu.. Menyayangimu melebihi daripada segala-galanya.. Menyayangimu melebihi daripada nyawaku sendiri.. Maafkan aku atas kesilapan yang tersandar padaku.. Dedikasi lirik kata lagu ini,, aku tujukan jua khas buat dirimu yang teristimewa..

Another day
Without your smile
Another day just passes by
But now I know
How much it means
For you to stay
Right here with me

The time we spent apart will make our love grow stronger
But it hurts so bad I can't take it any longer

I wanna grow old with you
I wanna die lying in your arms
I wanna grow old with you
I wanna be looking in your eyes
I wanna be there for you
Sharing in everything you do
I wanna grow old with you

A thousand miles between us now
It causes me to wonder how
Our love tonight remains so strong
It makes our risk right all along

The time we spent apart will make our love grow stronger
But it hurts so bad I can't take it any longer

I wanna grow old with you
I wanna die lying in your arms
I wanna grow old with you
I wanna be looking in your eyes
I wanna be there for you
Sharing in everything you do
I wanna grow old with you

Things can come and go I know but
Baby I believe
Something's is burning strong between us
Makes it clear to me

I wanna grow old with you
I wanna die lying in your arms
I wanna grow old with you
I wanna be looking in your eyes
I wanna be there for you
Sharing in everything you do
I wanna grow old with you




2 comments:

  1. westlife? huhu, evergreen r lagu nih..
    wani, bile ko nk ym aku lg?
    rindu ma..

    ReplyDelete
  2. wani sayang...

    rasa rindu,sayang n cinta itu satu dugaan..
    bersabarlah hadapi dugaan itu yea...=)

    nway suke lagu westlife tu sgt2!!!(^_^)

    ReplyDelete