Thursday, September 9, 2010

Kisah Lima Jari (Left Version)

Hye semua! Saya sudah lama hendak menyampaikan hasrat ini.. Hasrat dan wasiat dari hati yang luhur kepada insan yang luhur juga padaku.. Luhur menurut kaca mataku dan sudut pandangan objektifku yang terbatas sebagai seorang manusia biasa... Maaf kalian kerana telah mencuri sedikit masa anda untuk melayan telatah saya di ambang Hari Raya Aidilfitri.. Tinggalkan sebentar dodol dan lemang di luar, ketupat dan kuih raya di dapur.. kerana saya berhasrat menyampaikan kisah lima jari kepada kalian.. Pada saya, kalian adalah lima jari (left version) saya yang bermakna dalam hidup hidupku.. Jika salah satu jariku terluka, pastinya saya turut bersedih hati kerana seluruh badanku terasa sakit.. Okey,, Harap terhibur..

 

THUMB

Hurm...bagaimana mahu memulakan ini.. Beginilah,, saya sayang anda kerana peranan keibuanmu. Untuk memudahkan kerja, saya maksudkan ibu jari saya adalah anda, my Lause.. Sei sei ni Lause! Dua tahun kita hidup dan bernafas di bawah satu bumbung yang sama.. (hurm,, bumbung di sini sangat panjang...) Saya kehabisan kata untuk mengucapkan ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada Lause. Lause sangat baik dengan semua orang dan semua manusia di sekelilingnya. Kata-kata Lause sarat dengan motivasi yang berguna dan kadangkala unsur sinis yang membina..hee Maaf juga kerana sepanjang perkhidmatan saya sebagai kapten kapal, terlalu banyak kesusahan dan kesulitan yang saya hadiahkan pada Lause. Maaf kerana sampai di situ sahaja kemampuan yang saya ada, tidak sehebat kapten kapal sebelumku atau kapten kapal selepasku. Anak-anak kapalku yang lain juga mungkin sering memeningkan kepalamu. Tetapi usah bimbang lagi kerana skuad saya dan anak-anak kapal lain sudah sampai ke satu persinggahan yang membawa kami ke arah masing-masing untuk dituju. Terima kasih atas segala tunjuk ajar Lause sepanjang pengemudian kapal layar lusuh saya. Walaupun lusuh, kami tetap sampai, cuma pelayaranku tidaklah semewah anak-anak kapal yang lain. Kapal layar yang masih mengharapkan bantuan Sang Bayu untuk pelayaran ini..masih mengekalkan ciri-ciri tradisional tanpa bantuan sebarang enjin kapal..

Selepas ini, saya tidak lagi berpeluang singgah ke mahligai Lause yang sentiasa dihimpit keriangan. Kesesakan manusia dengan tawa ria tidak lagi terlihat pada mata kasar saya. Mungkin kenangan ini yang memupuk rasa rindu saya yang teramat pada Lause. Tidak lupa juga pada Yinyin yang suka beraksi. Sering lari bila saya dekati... (sedey..sedey...rasa diri tidak digemari oleh kanak-kanak bawah umur..wuwu) Suatu hari nanti, akan saya balas jasa dan budi Lause pada saya. Percayalah, nyawa kepada kerinduan saya pada Lause dan pengemudianku bersamamu adalah ingatan yang tulus dariku. Selagi ingatan pada Lause masih terpahat kukuh di minda, selagi itu kerinduan sentiasa terbuai bersama angin malam.. TERIMA KASIH ATAS SEGALA-GALANYA LAUSE...

 

INDEX FINGER / FOREFINGER

Well,, I don't know what else I can say and write right now.. Firstly, welcome to my blog!ngee The spot of where I will throw all my feelings and thought..even a small thought.. Hurm,, as you know, you inspired me a lot.. and I always inspired by you.. (ok..same jek maksudnya..unsur inversi cuma..) Seriously speaking, no joke,, no kiddin... Even though you are younger than me.. (not so much difference...mmmm), perlakuan dan perwatakan awak sentiasa memberi kesan pada hati saya. Betullah kata orang, untuk berdakwah, kita tidak semestinya perlu petah berkata di hadapan khalayak,, atau bijak menyusun kata dalam penulisan,, kerana tingkah laku yang baik juga mampu memberi pedoman kepada masyarakat sekeliling.. Ini juga satu bentuk dakwah tau.. kerana terlahirnya peribadi yang baik seperti kamu, adalah kerana hebatnya dalamanmu.. Saya sangat kagum dengan potensi yang ada pada diri awak. Janganlah sia-siakan kelebihan ini, sebaliknya jadikanlah ia sebagai kekuatan awak dalam menyampaikan sesuatu yang baik kepada orang lain. Pada saya, awak seorang yang 'versatile'. Yaa,, berkebolehan dalam pelbagai aspek tetapi masih mengekalkan ciri-ciri ketamadunan seorang manusia.. Inilah mutiara yang kita cari.. Mutiara yang mampu menyinari dan memberi cahaya ketika orang lain masih teraba-raba atau mungkin kekok dalam kesamaran kehidupan..

Saya akan sentiasa mengingati budi awak pada saya. Sentiasa komited walau dalam tugas yang picisan atau dipandang ringan oleh sesetengah pihak.. Awak memang sangat baik dan bertanggungjawab.. If I were given a chance, I would nominate your name as 'ALL STAR AWARD' holder.. Kedua-dua awak dan kapten awak.. Thanx a lot my dearie.. Saya akan sentiasa mendoakan awak dan rakan-rakan seperjuanganmu mampu dan berjaya menghadapi kehidupan IB yang sangat mencabar ini.. Pesanan awak yang sangat saya ingat adalah 'GUNAKANLAH MASA YANG ADA SEBAIK MUNGKIN AGAR KEKESALAN DI KEMUDIAN HARI TIDAK DIRATAPI..' (my version... I always do remember my dearie...insyaallah..)

 

 

MIDDLE FINGER

Jari hantu!!!!heeee Aku pun masih kabur dengan istilah bahasa Melayu terhadap sebatang jari ini,, jari hantu.. Mengapa namanya jari hantu sedangkan manusia normal memiliki jari yang terpanjang di posisi tengahnya? Baiklah,, abaikan kisah jari hantu, kerana secara mutlaknya di sini adalah menyatakan kisah kamu.. Kamu yang banyak juga membantu aku dalam perkara-perkara yang lazimnya sesuatu perkara yang kecil.. Hurm,, bagaimana yaa?? Contohnya, pada aku mungkin sesuatu perkara itu boleh dianggap jenaka, tetapi tidak sangka pula ada pihak yang sensitif dalam gurauanku.. Aku juga tidak pasti sama ada kamu yang terlalu sensitif atau aku yang berlebihan dalam berseloroh..wuwu Sesuatu yang menjadi keunikan pada dirimu adalah teguran terus kamu pada diriku... Walaupun adakalanya terasa pedas kerana penyampaianmu adalah terus, telus dengan perasaan.. (bermaksud...kalau marah, disampaikan dengan nada yang tegas dan tinggi serta diksi-diksi yang bersifat disferisme..atau mungkin sarkasme..dush2..wuwu), tetapi sebenarnya aku cuba untuk mencerna maksud dan kata-kata pedasmu..huhu 

Terima kasih kerana bertindak jujur terhadapku,, kerana aku rasa kemarahanmu terhadapku tidak pernah terhijab, sebaliknya termuntah terus dari bibirmu.. Mungkin banyak juga rasa sakit hatimu padaku.. Maafkanlah aku... Kamu dan aku adalah dua insan yang berbeza luaran dan dalaman.. tetapi aku mahu kamu tahu bahawa aku sentiasa berusaha untuk memperbaiki diri dari hari ke hari.. Semoga segala urusanmu dan urusanku dipermudahkan.. Ceritakanlah padaku jika kamu berada dalam kesulitan kerana terasa diri ini terlalu kejam jika tidak mampu membantu,, meskipun hanya melahirkan simpati sudah cukup.. mengapa perlu bercerita? Kerana bila sudah cerita, aku mengetahui statusmu, dan sekurang-kurangnya aku boleh berdoa untuk memudahkan kesulitan itu..

 

WEDDING FINGER / RING FINGER

Hoho,, mungkin kamu tersilap. Kamu jangan menyangka kamu adalah Middle Finger tadi, kerana Middle Finger adalah orang lain.. Kamu sebenarnya adalah Wedding Finger.. Orang Melayu kata,, jari manis..jadi, adakah kamu merasa kamu cukup manis?Mungkin laa....haa Well,, kamu mungkin tahu fakta ini,, sejak belakangan ini, ramai pula orang mengatakan bahawa kamu seorang yang cute.. Apakah? Benarkah??hurm,, mungkinlah sipi-sipi... Maka sejujurnya aku katakan, you have a sense of attraction.. in terms of friend.. People will have a tendency to make friend with you.. Itu adalah berdasarkan pemerhatianku.. (errr..Im not a stalker! Secara tidak sengaja menemui fakta ini..) Pertamanya, aku ingin menyatakan bahawa aku sangat sukar untuk menembusi dirimu.. Aku tidak pernah mengetahui bagaimanakah kamu sebenarnya.. Apa yang aku pasti, we really really have a different wavelength.. Suatu ketika dahulu, aku juga pelik kerana setiap kali aku ingin berbuat baik padamu, ada sahaja halangan yang mengeruhkan lagi 'mood' kamu.. There was countless times, aku katakan bahawa I LOVE YOU MY FRIEND.. Tidak tahu bagaimana mahu menggambarkannya lagi.. Aku sangat risau jika persahabatan kita berakhir tanpa sebarang asas...

Cuma sejak belakangan ini, aku lihat hati kamu semakin lembut dan terbuka untuk menerima aku seadanya.. (haha...cam kelakar jek ayat ni..tapi seyes dowh!) Aku memohon seribu keampunan padamu kerana sering menyakiti kamu di zaman persekolahan dahulu. Peristiwa yang paling menimbulkan rasa bersalahku yang memuncak terhadapmu adalah ketika aku ingin bermain-main menyorokkan barangmu, sedangkan kamu sedang tersiksa mencari barang kamu ketika itu.. Aku sangat serba salah untuk itu dan menjadi tidak keruan untuk kesekian lama juga kerana telah menyiksa kawan yang sedang kegeringan!wuwu Bianne...Sorry...sorry...sorry...uhuk3 Maka, percayalah, walau apa pun yang terjadi, aku sangat sayang kamu.. Walaupun kamu ni seorang yang sangat garang... Garang macam harimau.. Garang macam singa....Ngauuuuummmmmmm!!!!! eiiyy,,, takutnya....wuwu Doakan kejayaan kita bersama di dunia dan akhirat..

 

LITTLE FINGER

Hurm,, mungkin kamu terkejut kerana aku memasukkan kamu ke dalam kamus hidupku.. Well,, aku buat semua ini bukan tanpa sebarang sebab yang munasabah.. Kamu telah banyak menolong aku sebenarnya.. Sejak zaman sekolah,, sehingga kini.. Sokongan demi sokongan... Dorongan demi dorongan yang kamu berikan... Aku sangat hargai semua ini.. Mungkin kamu rasa ini hanyalah bantuan kecil darimu, atau mungkin lebih dasyat lagi, kamu langsung tidak ingat apakah bentuk bantuan kamu terhadapku... Percayalah, kamu sangat banyak membantu memudahkan pengurusan hati dan hidupku.. Aku sangat selesa berkawan dengan kamu.. Maka dengan izin Allah, kita bakal menuntut di tempat yang sama.. Kamu tahu, betapa seronoknya aku kerana dapat berjumpa kembali kawan lama.. Ramai juga kawan-kawan lama kita yang bakal kita temui di sana.. Untuk pengetahuan kamu juga,, bilamana kamu menceritakan kerisauan dan keresahan hatimu terhadap pelajaranmu, aku sentiasa mendoakan kemudahan urusan kamu dan urusanku... Mana mungkin aku bergembira kerana aku juga menghadapi masalah yang sama,, dan aku sangat memahami situasimu.. Mengalami kesulitan dalam setiap perkara yang aku ceburi terutama dalam pelayaran pencarian ilmu ini... 

Aku sangat bersyukur apabila mengetahui keputusan molekmu yang seterusnya membawa kita untuk mengemudi kapal dan menuju ke destinasi yang sama.. Aku berharap agar kamu terus membantu dan menyokongku.... Aku bersetuju denganmu,, walau apa pun keputusan yang kita perolehi dalam peperiksaan,, atau walau di mana jua kita dicampakkan olehNya di muka Bumi ini,, apa yang paling penting adalah peruntukan masa kita untuk memburu syurga Allah.. Itu adalah matlamat hakiki kita sebagai seorang manusia dan seorang hambaNya...


Maka,, beginilah ceritera lima jariku (left version).. Mengapa saya memilih kalian? Kerana kalian adalah antara insan dan aset yang penting dalam pembangunan kendiri hidupku.. Kepada THUMB, INDEX FINGER, MIDDLE FINGER dan RING FINGER, mungkin selepas ini kita akan  jarang bertemu dan berkomunikasi kerana masing-masing sudah mula membawa haluan sendiri. Saya memohon berjuta-juta keampunan sekiranya selepas ini saya menjadi manusia yang berbeza dengan saya sekarang, yang mungkin kurang rapat lagi dengan kalian. Yalah,, saya tidak sebijak dan tidak sehebat kalian..

 

Sekali lagi saya katakan, saya sangat sayang pada kalian.. Saya tidak pernah mengharapkan apa-apa balasan daripada kalian, kerana takut diri ini akan kecewa jika apa yang diharapkan tidak menjadi.. Semoga kalian sentiasa dirahmati olehNya... Saya mengharapkan doa daripada kalian untuk mendoakan kejayaan hidupku di dunia dan akhirat.. Moga-moga kita bertemu di syurga kelak atas dasar keikhlasan bersahabat kerana Allah s.w.t.. Seperkara lagi, seandainya suatu hari nanti, saya sudah kembali kepadaNya, saya mengharapkan doa daripada kalian agar mendoakan saya untuk tergolong bersama-sama dengan orang beriman,, serta ditempatkan di syurgaNya yang teratas dan teragung.. Insyaallah..

 

1 comment:

  1. love you so much too!!
    aku mmg x pndai tunjuk perasaan sebenar,sgt blurr bab2 ni..sori :(
    pape pn, i just want u to know dat u re the most sincere friend i ve ever met..no kidding!
    aku je yg sgt sengal -.-"
    insyaAllah,aku akan sentiase mengingati kamu..doa kn juge kejayaan kite brsame,d dunia dn akhirat..alhamdulillah,thanx god for making our paths intersect at a very blissful place..knowing u is a gift from Allah :)
    thank u fren,till we meet again.
    p/s:nape aku rase there are 2 fingers refering to the same person?hehe

    ReplyDelete